Waarom samenwerken?

Complexe vraagstukken los je veelal niet meer in je eentje als organisatie op, of niet binnen de beschikbare tijd. Samenwerken is dé manier om activiteiten uit te breiden, producten te introduceren en nieuwe markten te ontwikkelen.

In volwassen marktvormen levert samenwerken vooral een belangrijke bijdrage aan het realiseren van strategische doelstellingen. Om economisch mee te blijven presteren in een steeds complexere en verder internationaliserende economische omgeving is samenwerken een absolute must.

Om slagvaardig te concurreren is het nodig om markten te verbinden, vaardigheden te combineren, momentum te creëren, kosten te reduceren en/of risico's te delen.

Elk bedrijf leert, onderzoekt en ontdekt. Onderzoek kost per definitie veel geld. En geld is een motivator om te zoeken naar goede andere organisaties die dezelfde problemen hebben.

In het algemeen zijn er drie manieren van het werken met partners om de kosten voor onderzoek en ontwikkeling delen: het delen van ideeën, het werken aan een gemeenschappelijke norm en gezamenlijke productontwikkeling.

Werken aan een gemeenschappelijke norm

Niet veel bedrijven in de wereld hebben de luxe van de mogelijkheid om een nieuwe standaard voor te schrijven. Het vaststellen van normen vergt veel werk. Het ontwikkelen, voorstellen van normen behoeften en het realiseren van de medewerking van vele individuen en organisaties. Samenwerking met partners is niet vrijblijvend, is niet iets wat je zou kunnen overwegen: het is een must.

Als normen zo moeilijk zijn vast te stellen, waarom zou je al die moeite er in willen steken? Standaarden maken het leven gemakkelijker op een aantal manieren. De belangrijkste reden is dat een standaard een gemeenschappelijke taal is, een akkoord over de manier waarop zaken worden gedaan. Het maakt het mogelijk dat meerdere partijen om samen te werken maar dan relatief zelfstandig. Ze werken volledig afzonderlijk zolang ze zicht houden aan de besloten standaard.

Voor elk probleem zal slechts één of enkele standaards overleven. Andere standaard manieren, welke een goed idee leken op dat moment zullen een stille dood sterven. Uw organisatie zal alleen overleven alleen als er gebouwd wordt op een overlevende standaard. U kunt maar beter de juiste kiezen. Dit betekent dat u kunt kijken naar een dominante standaard in de markt en daaraan vasthouden. Zorg ervoor dat uw aanbod volledig compatibel is en haak in op de bestaande markt met gelijkgestemde klanten.

De andere optie, die meer risicovoller is, is het instellen van uw eigen standaard. Uiteraard is deze optie alleen mogelijk in nieuwe technologieën (internet is een goed voorbeeld). Het kan ook een goed idee zijn om standaarden te ontwikkelen onder een eigen naam in plaats van de naam van uw organisatie.

Wanneer u de standaard zet, dan moet u een gemeenschap creëren - en later een markt - die bereid is om u te accepteren en uw standaard te adopteren. Uw houding moet zeer zwart-wit zijn: mensen zijn met u of tegen u, zij zijn uw partner of uw vijand. Als uw standaard wordt aangenomen dan zal van nature de markt uw producten en diensten integreren.

Gezamenlijke productontwikkeling

Partners kunnen helpen om een compleet aanbod van uw product uit te breiden. Als uw product is goed, maar het nog beter kan, dan kan het verstandig zijn om te werken met partners die de ontbrekende stukken aanvullen.

Ik zeg niet dat u een slechte ontwikkeling van uw product heeft gedaan, maar met kleine aanpassingen van iemand anders ideeën of technologie te integreren in uw product kan op die manier een nieuwe markt worden geopend.

Het concept hier beschreven gaat verder dan twee producten die elkaar aanvullen. Bij het samenwerken in research en ontwikkeling betekent dit dat uw product en uw partners product tot een werkelijk geweldig product geïntegreerd kunnen worden.

Voor uw klanten ziet het er uit als één product. Misschien zelfs op de markt gebracht onder een aparte naam.